M-commerce ( het doen van online aankopen met behulp van een smartphone of tablet) maakt een sterke groei door. Het aantal mobiele aankopen is het afgelopen jaar met maar liefst 300% gestegen!! De stijging komt met name door het toenemende gebruik van smartphones en in mindere mate door tablets, wat eens te meer aangeeft hoe populair het surfen en doen van aankopen via kleine apparatuur geworden is. Daar komt nog eens bij dat bijna 90% van alle bedrijfsleiders denken dat deze aantallen alleen nog maar zullen toenemen de komende 3 jaar. Hoewel de iPad nog altijd aan kop loopt wordt het gaat rap kleiner. Ook is duidelijk dat Blackberry nog een lange weg te gaan heeft om als serieuze kandidaat de strijd aan te gaan tegen de grote spelers.

De verkoop van mobiele apparatuur ziet er als volgt uit. Zie onderstaande tabel.

  • iOs 43,5%
  • Android 51,2%
  • Windows 3,1%
  • Blackberry 2%
  • Overige 0,2%

Als je het gebruik afzet tegen het aankoop gedrag is duidelijk dat Apple gebruikers meer geneigd zijn om mobiele aankopen te doen dan Android gebruikers. Of dit een trend is die zich voort zal zetten zal moeten blijken. Hoe dan ook, het mobiele verkeer blijft toenemen en daarmee het aantal mobiele aankopen. Bedrijven die hier (nog) niet op ingesteld zullen een steeds groter deel van de verkopen gaan missen.

“Jan Huysmans, Belgisch manager bij Bol.Com : “ Inmiddels komt 13,5% van alle bezoekers van bol.com binnen via hun smartphone. Dat is ruimschoots een verdubbeling ten opzichte van 2011. Om deze klanten optimaal winkelgemak te bezorgen, werd in september 2012 een nieuwe mobiele winkel (m.bol.com) geopend. Ook het aantal klanten dat hun tablet gebruikt om te winkelen verdubbelde en kwam uit op 15,1%. Bol.com verwacht dat de verschuiving naar mobiele devices verder doorzet. Naast een sterke mobiele site, stimuleren ook meer apps deze verschuiving. Vermoedelijk winkelt eind 2013 dan ook al meer dan 40% van alle klanten van bol.com via hun smartphone of tablet.”

Alhoewel Nederland nog altijd flink achterloopt bij de VS is de Nederlandse consument in vergelijking met de rest van Europa vooruitstrevend als het aankomt op aankopen met behulp van een smartphone. Consumenten willen snelle, accurate informatie verkrijgen en gebruiken mobiele apparatuur om hen daarbij te helpen.
Lees verder op Zanox.com waarbij uit onderzoek met gegevens uit meer dan 1000 adverteerdersprogramma’s blijkt dat Nederland landen als Duitsland, Frankrijk, Spanje maar ook Belgie en de Scandinavische landen ver achter zich laat op mobiel gebied.

Dit onderzoek geeft eens te meer aan dat bedrijven niet achter kunnen blijven en hun strategie af zullen moeten stemmen op deze ontwikkelingen.

Wilt u uw concurrenten voor blijven, neem contact op met BizApps en zorg met uw bedrijf voor mobiele zichtbaarheid naar uw medewerkers, klanten en relaties.

m commerce cijfers

BizApps, voor zakelijke apps en mobiele websites.

Be Sociable, Share!