Dat mobiele SEO een hot item is, wordt meer en meer beaamd door website eigenaren en terecht. Het aantal mobiele zoekopdrachten is met maar liefst 400% gestegen sinds 2010) en daarmee ook het doen van aankopen via de smartphone (meer dan 50% van de smartphone gebruiker doet met enige regelmaat een aankoop na een zoekopdracht.

Vorig jaar stond mobiele SEO al hoog op de agenda bij veel bedrijven, maar in 2015 zullen veel bedrijven hun strategie verder moeten uitbreiden dan alleen maar te zorgen voor een responsive website. In dit artikele willen we uiteen zetten wat belangrijke criteria zijn (naast de reguliere SEO), om ook de mobiele SEO op de rit te krijgen. mobiele seo

Niet alleen worden desktop websites afgestraft door mobiele bezoekers (je moet meer dan drie seconden wachten totdat een website geladen is, veel zoomen, schuiven en klikken op links die veel te klein zijn) wat tot direct verlies van klanten leidt, maar nu geeft ook Google de relevantie van mobiele zoekresultaten aan. Resultaat? vroeg of laat worden niet-mobiele websites afgestraft door Google en verschijnen niet meer in de door de mobiele gebruiker ingegeven zoekopdrachten. Dat kan hard aankomen nu het aantal mobiele gebruikers de 50% ruim is gepasseerd.

Wat zijn de 2 belangrijkste opties om de mobiele SEO op te zetten?

Responsive website

Populaire manier om een website om te vormen naar een responsive design: het gebruikte template past zich aan naar het formaat van de applicatie waarmee je bezoekers de site bekijken.  Je website stuurt dezelfde HTML naar smartphones en desktops en schaalt het template met css queries.

Voordelen:

  • behoud van dezelfde url en html code
  • Alle linkwaarde blijft naar 1 url stromen
  • Geen risico op verschil in content

Nadelen:

  • In geval van veel content (tekst, plaatjes, sidebars, headers, footers etc) wordt dit vaak willekeurig onder elkaar gezet waardoor de gebruiker alsnog de bomen door het bos niet meer ziet.
  • Een responsive site wordt dusdanig omgetoverd door de achterliggende software of plugins dat enorme blokken tekst verschijnen waar de bezoeker zich waarschijnlijk niet graag doorheen wil worstelen.

Mobiele Web App

Dit is een vorm van een mobiele website welke geplaatst wordt als een subdomein (m.voorbeeld.nl, mobiel.voorbeeld.nl) welke daarnaast in de vorm van een app (visueel identiek aan een native app) door een bezoeker geplaatst kan worden op een smartphone.

Voordelen:

  • zeer gebruikersvriendelijk (alle belangrijke info van de website wordt in 1 oogopslag gepresenteerd
  • app icon op de smartphone van je bezoeker (met slechts 1 klik is je klant bij je altijd up-to-date content)
  • de content kan geheel afgestemd worden op de mobiele gebruiker (inclusief specifieke mobiele advertenties)

Nadelen:

  • een webapp draait onder een subdomein waardoor links verspreid worden
  • er moeten 2 versies van de site onderhouden worden waardoor risico ontstaat van verschillende content

Bij BizApps begrijpen we dat de belangen qua mobiele optimalisatie van bedrijf tot bedrijf kunnen verschillen en geven u vrijblijvend advies en uitleg over de mogelijkheden. Meer weten? Neem contact op en we helpen u graag verder.

 

Be Sociable, Share!